الکتروموتور موتوژن | انواع و اجزای آن

یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌ها در زمینه تولید الکتروموتور و همچنین طراحی آن، شرکت موتوژن تبریز است. این شرکت تقریباً، فعالیت خودش را از 45 سال پیش شروع کرد، در ابتدا این شرکت با برند گلد الکتریک شروع به کارکرد ولی در سال 1354 نام خودش را به موتوژن تغییر داد. الکتروموتور موتوژن، با 40 سال فعالیت همراه با پرسنل باتجربه و متخصص از انواع الکتروموتور سه‌فاز، الکتروموتور تک‌فاز، و الکتروموتورهای خاصی جهت مصارف مختلف صنعتی و خانگی با درنظرگرفتن نیاز مشتری پشتیبانی ‌می‌کند.

شرکت موتوژن بر اساس چه استانداردهایی فعالیت می‌کند؟

این شرکت با درنظرگرفتن اصول جدید صنعت و تولید و تست‌های استاندارد، توانسته گواهی ISO 9001-2008 را از سازمان SGS سوییس دریافت کند.

شرکت موتوژن در حال حاضر تعداد زیادی دینام سه‌فاز و تک‌فاز را بر اساس استانداردهای بین‌المللی مانند DIN، NEMA و IEC در مصارف صنعتی و خانگی تولید کرده، و آن را به بازارهای ایران و دیگر کشورها عرضه می‌کند.

این شرکت تا سال 1369 به‌صورت خصوصی به فعالیت خود ادامه داد، اما پس از آن سال، باتوجه‌به گسترش و توسعه آن به سهامی عام تبدیل شد و به طور رسمی به ثبت رسید و هم اکنون در غرب شهر تبریز واقع شده است.

انواع موتورهای الکتریکی موتوژن کدام‌اند؟

الکتروموتور‌های موتوژن انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی و بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

·        انواع الکتروموتورهای سه‌فاز که بدنه آلومینیومی دارند.

·        انواع الکتروموتورهای سه‌فاز که بدنه چدنی دارند.

·        انواع الکتروموتورهای تک‌فاز با دو خازن.

·        انواع الکتروموتورهای تک‌فاز خازن دائم.

·        انواع مختلف الکتروموتورهایی که به کولر و دستگاه‌های خنک‌کننده مرتبط هستند.

·        الکتروپمپ‌های صنعتی.

·        انواع الکتروموتورهای که به مشعل گازی مجهز هستند.

·        انواع الکتروپمپ.

1- الکتروموتور موتوژن سه‌فاز آلومینیومی

این الکتروموتورها در دو نوع تک دور و دو دور تولید می‌شوند:

·        الکتروموتور موتوژن تک دور

موتورهای موتوژن تک دور به شکل موتورهای محفظه آلومینیومی مطابق با استانداردهای IEC34، در دسترس هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم این الکتروموتورهای سه‌فاز این است که روتور آنها سنجابی شکل است، از این الکتروموتورها می‌توان همیشه استفاده کرد؛ زیرا به فن خنک‌کننده مجهز هستند.

الکتروموتورهای موتورژن تک دور دارای یک‌سری مشخصات مشابه با مدل دینام دو دور هستند، با این تفاوت که تعداد دور بر حسب کاربرد خاص آن متفاوت است.

2 الکتروموتور موتوژن سه‌فاز چدنی

این شرکت، الکتروموتور موت و ژن سه‌فاز را از توان  18.5 کیلووات تا 90 کیلووات و به‌صورت سفارشی تا 400 کیلووات با درنظرگرفتن استانداردهایIEC34 ، روتور قفس سنجابی، درجه حفاظت IP54، کلاس حرارتی F، فرکانس کار 50HZ ، و ولتاژ نامی 380 جهت انجام کار دائم، تولید می‌کند.

3 الکتروموتور موتوژن با یک‌فاز

الکتروموتورهای موتوژنی که یک‌فاز دارند دارای دو مدل خازن دائم و دو خازن هستند.

الکتروموتور موتوژن تک‌فاز خازن دائم (CR) :

یکی دیگر از محصولات موتوژن، الکتروموتوژن تک‌فاز خازن دائم با بدنه آلومینیومی است که در سایزهای 56 الی 112 موجود است. از دیگر مشخصات فنی این سری از الکتروموتور موتوژن می‌توان به توان 0.09 تا 2.2 کیلووات و گشتاور نامی 0.3 تا 21.88 نیوتن بر متر اشاره کرد. این نوع از الکتروموتورها در فن‌ها و بلوئرها، سیستم‌های گرم‌کننده هوا، کمپرسورهای تهویه‌مطبوع و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرند، همچنین این الکتروموتورها راندمان مناسب و ضریب توان خوبی دارند.

·        ولتاژ نامی: 220 ولت

·        استاندارد: IEC34

·        درجه حفاظت IP54 :

·        دائم کار Duty S1

·        تهویه: IC41 با پروانه خنک‌کننده و پره روتور

·        کلاس حرارتی : F

·        فرکانس: 50 هرتز

·        روتور قفس سنجابی

الکتروموتور موتوژن تک‌فاز دو خازنه (CRS):

الکتروموتور موتوژن تک‌فاز صنعتی دو خازنه (خازن دائم - خازن استارت) از جنس آلومینیوم هستند، و در سایزهای 56 الی 112 موجود هستند. محدوده توانی این نوع الکتروموتورها بین 0.06 تا 2.2 کیلووات بوده و در مدل‌های 2 و 4 پل در دسترس هستند. از این نوع الکتروموتورها در ماشین‌آلات کشاورزی، انواع آسیاب‌ها، ماشین‌های تراش، میکسرهای مصالح ساختمانی، دمنده‌ها و غیره استفاده می‌شود.

الکتروموتور موتوژن تک‌فاز دو خازنه در توان 2/2 کیلووات با بدنه چدنی نیز موجود هستند، و باتوجه‌به جنس بدنه، دارای استحکام نسبتاً بالایی هستند و در محیط‌هایی با شرایط کاری سخت انتخاب خوبی هستند.

·        ولتاژ نامی: 220

·        استاندارد: IEC34

·        درجه حفاظت IP54 :

·        دائم کار Duty S1

·        تهویه IC41 :با پروانه خنک‌کننده و پره روتور

·        کلاس حرارتی F :

·        فرکانس: 50 هرتز

·        روتور قفس سنجابی

قطعات سازنده الکتروموتورهای موتوژن

الکتروموتورهای شرکت موتوژن مثل همه الکتروموتورهایی که در بازار هستند، با استفاده از قطعات گوناگونی تولید می‌شوند که در ادامه به بررسی مشخصات هر قطعه می‌پردازیم:

·        استاتور

·        رتور

·        شافت

·        فن خنک‌کننده

·        بدنه

استاتور

قسمت ثابت الکتروموتور را استاتور گویند و وظیفه اصلی آن به‌وجودآوردن میدانی مغناطیسی است، به همین دلیل است که استاتورها به‌صورت ورقه‌ای ساخته می‌شوند، تا تلفات ناشی از جریان‌های گردابی کم‌تر شود، جریان‌های گردابی گرما تولید می‌کنند و عامل گرم‌شدن استاتور هستند، تولید گرما و داغ‌شدن استاتور باعث می‌شود انرژی تلف شود.

رتور

به قسمت متحرک الکتروموتورها روتور می‌گویند. روتورها از قطعاتی جدا از هم و باریک که معمولاً از فولاد هستند تولید می‌شوند و در میان آن‌ها میله‌هایی از جنس مس و آلومینیوم قرار می‌گیرد.

شافت

نقش شافت در الکتروموتورها این است که انرژی مکانیکی تولید شده توسط الکتروموتور را به سیستم صنعتی منتقل کند.

فن خنک‌کننده

وظیفه فن‌های صنعتی خنک‌کردن قسمت صنعتی موردنظر است، زیرا گرما منجر به اتلاف انرژی می‌شود و به همین دلیل هر موتور الکتریکی یک یا چند فن خنک‌کننده دارد.

بدنه

بدنه مانع از ورود گردوغبار به داخل الکتروموتور می‌شود و از پراکنده شدن قطعات الکتروموتورها جلوگیری می‌کند. بدنه‌های الکتروموتورها از جنس آلومینیوم و چدن است.

در این مقاله توضیح مختصری دربارهٔ برند موتوژن ارائه دادیم، همچنین انواع و قطعات تشکیل‌دهنده آن را بررسی کردیم، اما تمام آنچه که لازم است درباره این نوع از الکتروموتور بدانید به همین‌جا ختم نمی‌شود، در مقاله‌ای دیگر در مورد روش‌های نگهداری و شیوه راه‌اندازی آن صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.


برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید

نظرات کاربران

0 نظر